طبق آیات قرآن زمین ۷تاست آن شش زمین دیگر کجا قرار دارد؟

پرسش

در قرآن مجید همه موارد «الارض» مفرد آمده است و هیچ موردی به صورت جمع ذکر نگردیده، برخلاف کلمه «السموات» که در اکثر موارد جمع آمده است.

در قرآن مجید همه موارد «الارض» مفرد آمده است و هیچ موردی به صورت جمع ذکر نگردیده، برخلاف کلمه «السموات» که در اکثر موارد جمع آمده است. تنها در سوره «طلاق ، آیه ۱۲» چنین آمده است: «اوست که هفت آسمان آفریده و از زمین نیز مثل آنها»؛ 
در این که مراد از “مثل آن ها” چیست، اختلاف است. شاید نتوان معنای قطعی آن را معلوم کرد. نظرهایی که در باره این عبارت داده شده ،به شرح زیر است: 
۱- منظور از «مثل» در آیه قدرت است ،یعنی همان گونه که آسمان های هفت گانه دلالت آشکار بر قدرت بی پایان خداوند دارند، خلقت زمین هم مانند آن ها چنین دلالت آشکاری دارد. (۱)
۲- ممکن است تقدیر جمله این باشد:”و خلق مثلهن الارض” بنا بر این نظر حرف”من” بیانیه است . معنایش این می شود :” زمین را هم مثل آسمان ها خلق کرد”. بنا بر این نظر منظور از آسمان ها کرات آسمانی است. زمین هم مثل آن ها کروی خلق شده، بنا بر این نظر این آیه از معجزات علمی قرآن است.(۲) بنا بر این نظر “هفت” عدد کثرت است و آسمان ها همان کرات بیشمار هستند.
۳- ممکن است همان گونه که خدا هفت آسمان آفریده، در کهکشان هم هفت کره با شرایطی مثل شرایط زمین آفریده باشد.(۳)
۴- ممکن است منظور طبقات هفتگانه زمین باشد که مثل پوست پیاز همدیگر را احاطه کرده اند. اولینش همین پوسته زمین آست که ما بر آن زندگی می کنیم.(۴)
۵- ممکن است منظور قاره های زمین باشد که به وسیله اقیانوس ها احاطه شده اند. طبق جغرافیای جدید و قدیم تقسیم بندی های هفتگانه مختلف داشته است.(۵)
۶- ممکن است مراد از جمله” وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ”، این است که خدا از زمین چیزی( موجودی) خلق کرده، مثل آسمان های هفتگانه، و آن عبارت است از انسان که موجودی است مرکب از ماده زمینی و روحی آسمانی، که در آن روح نمونه ‏هایی از ملکوت آسمانی است.(۶) 

 پی نوشت ها:
۱- ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج‏۲۸، ص ۳۰۴٫ 
۲-  همان. 
۳- محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی،چ پنجم، ۱۳۷۴ ش، ج۱۹،ص۵۴۶٫ 
۴- همان. 
۵- همان،ص۵۴۷٫
۶- همان.
 

بسته شده 4
هستی 10 سال ۱۳۹۳/۳/۱۴ ۳:۲۷:۲۴ 0 پاسخ 17290 بازدیدها 12

ارسال یک پاسخ